Tilskudsmuligheder

Tilskudsmuligheder for børne/unge- og familieteater i teaterforeninger

Formidlingsordningen

• Anvendes primært til familieforestillinger, der spilles i teatersale – typisk på tidspunkter uden for normal arbejdstid

• Der er tale om et fast støttebeløb pr. opførelse pr. sæson fastsat af Kunststyrelsen, men ikke øremærket den konkrete opførelse. Støttebeløbet pr. sæson varierer

afhængigt af antal ansøgte opførelser. (I 2016 – 17 var det 13.200 kr. pr forestilling – dog maks. 90 % af forestillingens pris)

• Søges via DT – se denne hjemmeside http://www.dk-teaterforeninger.dk/tilskudsordninger-formidlingsordningen-billetkoebsordningen.html. Det ansøges 1 gang om året med frist ca. midt i februar

• Ordningen bruges til at nedsætte billetpriserne

Refusionsordningen

• Anvendes især til børne/ungeforestillinger eller gadeteater, hvor den overvejende del af publikum er børn / unge – vist i institutioner, biblioteker og andre spillesteder

• De forestillinger, der er omfattet af ordningen skal være godkendt af Refusionsudvalget, være produceret på et teater, der modtager støtte i henhold til Lov om Scenekunst eller være godkendt af Projektstøtteudvalget

• Anvendelsen af ordningen kræver en forudgående aftale med kommunen, og afrapportering sker via skemalagte procedurer via kommunen. Kommunen opnår refusion på 50% af udgiften

• Evt. billetindtægter og andre indtægter fratrækkes det beløb, som kommunen kan ansøge om

• Der findes mange forskellige ordninger, hvor teaterforeninger arrangerer børne/ungeteater lokalt – Helsingør, Odsherred, Bornholm, Filiorum, Hvidovre

Refusionsordningen