Om teaterforeningerne

Danmarks Teaterforeninger repræsenterer 66 lokale teaterforeninger, som er geografisk fordelt over hele landet. Disse lokalt forankrede publikumsorganisationer arrangerer årligt ca. 1.500 teateropførelser og formidler årligt omkring 220.000 teaterbilletter.

Det er teaterforeningens opgave at vise et bredt udsnit af professionelt turnéteater. Hver teaterforening bestemmer suverænt sæsonens repertoirevalg. Den lokale teaterforening er opstået på baggrund af lokale behov, og den lokale forenings bestyrelse har derfor det bedste kendskab til, hvad der skal være på repertoiret.

Du finder oversigten over Danmarks Teaterforeningers medlemmer her

Danmarks Teaterforeninger er en upolitisk organisation for teaterforeninger samt andre teaterformidlere og arrangører af turnéteater. Danmarks Teaterforeninger har 67 aktive medlemsforeninger, der med et årligt publikumstal på mere end 220.000 er afgørende for formidlingen af kvalitetsteater uden for de store byer. Det er den enkelte teaterforenings primære formål at arrangere lokale opførelser af professionelt teater for alle aldersgrupper, mens Danmarks Teaterforeninger varetager teaterforeningernes fælles interesser og bistår dem på en række områder.