Danmarks Teaterforeninger (DT) er landsorganisation for 66 lokalt forankrede teaterforeninger., som er geografisk fordelt ud over hele landet. Danmarks Teaterforeninger blev etableret i 1967 og har sekretariat på Vartov i København.

De lokale teaterforeninger arrangerer ca. 1.500 teaterforestillinger årligt og formidler i den forbindelse over 220.000 teaterbilletter. Det er teaterforeningernes opgave at vise et bredt udsnit af professionelt turnéteater.

Dette formål nås ikke gennem et centralt fastlagt repertoire, men gennem den lokale forenings suveræne repertoirevalg. Den lokale forening er opstået på baggrund af lokale behov, og den lokale forenings bestyrelse har derfor det bedste kendskab til, hvad der skal være på repertoiret.

Danmarks Teaterforeningers vedtægter fastlægger landsorganisationens formål således:

Landsorganisationen er en upolitisk organisation for teaterforeninger, andre lignende teaterformidlere og arrangører af turnéteater.

Landsorganisationen har til formål at varetage medlemmernes interesser på de teaterfaglige, kulturpolitiske og økonomiske områder og særligt i forhold til regering, Folketing, Kulturministeriet, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening samt i forhold til teaterproducenter.

Den siddende bestyrelse for landsorganisationen har fastlagt DT's mission således:
  • Danmarks Teaterforeninger arbejder for en optimal formidling af scenekunst i hele landet
Download billeder

Danmarks Teaterforeninger er en upolitisk organisation for teaterforeninger samt andre teaterformidlere og arrangører af turnéteater. Danmarks Teaterforeninger har 67 aktive medlemsforeninger, der med et årligt publikumstal på mere end 220.000 er afgørende for formidlingen af kvalitetsteater uden for de store byer. Det er den enkelte teaterforenings primære formål at arrangere lokale opførelser af professionelt teater for alle aldersgrupper, mens Danmarks Teaterforeninger varetager teaterforeningernes fælles interesser og bistår dem på en række områder.