Om skattepligt

Spørgsmålet om, hvorvidt en teaterforening er skattepligtig eller ej er ikke helt entydig. Ved hjælp af en god vedtægt kan man fritages fra skattepligten med undtagelse af løsøresalget. Her følger en juridisk gennemgang af de skattepligtige forhold.

Efter Selskabsskattelovens § 1, stk.1, nr.6 er foreninger skattepligtige.

Imidlertid kan der gives fritagelse for skattepligten, såfremt det af vedtægterne fremgår, at det er en almennyttig forening, og at overskuddet alene anvendes til dette formål.

Omsætningen af løsøresalget er princielt skattepligtig, mens omsætningen til abonnenter ikke er det. Men så kommer det med det almennyttige ind.

Med andre ord er en forening ikke skattepligtig, hvis teaterforenings vedtægter ligner teaterforeningernes vedtægter i al almindelighed. Dog skal man som teaterforening, hvis man vil være helt på den sikre side, kontakte det lokale Skattecenter.

Vær opmærksom på, at visse teaterforeninger tidligere er blevet betragtet som skattepligtige af den lokaleskatteregion. Dette understreger vigtigheden af at være i besiddelse af en ordentlig vedtægter, der opfylder de rigtige krav kravene. Læs Danmarks Teaterforenings formand Lars Sallings notat om sagen her.

Danmarks Teaterforeninger er en upolitisk organisation for teaterforeninger samt andre teaterformidlere og arrangører af turnéteater. Danmarks Teaterforeninger har 68 medlemsforeninger, der med et årligt publikumstal på mere end 220.000 er afgørende for formidlingen af kvalitetsteater uden for de store byer. Det er den enkelte teaterforenings primære formål at arrangere lokale opførelser af professionelt teater for alle aldersgrupper, mens Danmarks Teaterforeninger varetager teaterforeningernes fælles interesser og bistår dem på en række områder.