Garantiordningen

Garantiordningen sikrer, at teaterforeninger kan søge om underskudsdækning, når de køber teaterforestillinger, der er optaget i Garantiordningen. Formålet med Garantiordningen er at sikre, at smallere forestilinger kommer rundt i hele landet. Her følger en vejledning til, hvordan man teaterforening søger om underskudsdækning i forbindelse med forestillinger omfattet af Garantiordningen.

Oversigter over forestillinger godkendt under Garantiordningen - se nederst.

Frist: Løbende

Bemærk at markedsføringsudgifterne IKKE længere indgår i udregningen af underskuddet.

Hvem kan søge?

Teaterforeninger og andre turnèarrangører, der køber en forestilling, som er optaget i garantiordningen for den pågæl­dende sæson.

Hvad er formålet med ordningen?

Formålet er at medvirke til, at også smallere forestillinger kommer rundt i landet.

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst har udvalgt en række forestillinger til at indgå i Garantiordningen i sæsonen 1. juli 2017 til 30. juni 2018.

Når en forestilling er optaget, kan en køber af forestillingen få en underskudsdækning på maks. 16.000 kr.

Ved at klikke på her, kommer du direkte ind på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside og kan se et beregningseksempel samt betingelserne for at få udbetaling fra Garantiordningen.

Stikprøvekontrol
Slots- og Kulturstyrelsen udtager løbende sager til stikprøvekontrol, for at vurdere om tilskudsmodtageren har anvendt tilskuddet til formålet og om det ansøgte beløb er opgjort på baggrund af den gældende opgørelsesmetode, som er anført ovenfor i denne beskrivelse. I den forbindelse er tilskudsmodtageren forpligtiget til at kunne fremvise et regnskab for afholdelsen af aktiviteten og en dokumentation, der viser beløbsopgørelsen.

Tilskuddet er udbetalt med tilbagebetalingspligt i tilfælde af at tilskudsmodtager ikke opfylder og/eller kan dokumentere, at de ovenstående tilskudsforudsætninger er opfyldt.

Hvornår får du svar?
Underskudsgarantien vil blive udbetalt senest 1 måned efter ansøgningen er indsendt.

Når du har indsendt ansøgningen
Når du har indsendt din elektroniske ansøgning, vil du umiddelbart efter modtage en kvitteringsmail. Den indeholder et ansøgningsnummer, som skal bruges ved henvendelser til Slots- og Kulturstyrelsen.

Lovgrundlag
Ansøgninger behandles i henhold til Bekendtgørelse af Lov om Scenekunst.

Ansøgningsskema som PDF?
 På Slots- og Kulturstyrelsens hjemmesiden laves alle ansøgningerne elektronisk, men mange har glæde af at printe en PDF til at orientere sig i kravene, inden de når til udfyldelsen af den egentlige ansøgning. Men husk, at du ikke kan udfylde skemaet i hånden og aflevere det fysisk eller analogt.

Link til elektronisk: "ansøgningsskema"

.