Ny aftale med Turnénetværket for sæson 2016/17 sikrer et stærkt og varieret turnéudbud

Turnénetværket og Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst har indgået en aftale for sæson 2016/17 om underskudsgaranti til forestillinger, som bliver optaget i ordningen.

Den nye aftale med Turnénetværket skal sikre, at smalle forestillinger af høj kvalitet kommer ud til publikum i hele landet.

I aftalen er der afsat 3 mio. kr. til underskudsgaranti til de forestillinger, som bliver optaget i netværket i sæson 2016/17.

Formålet med ordningen er uændret. Det handler stadig om at støtte smalle forestillinger af høj kvalitet, der kommer på turné og møder et publikum.

De 65 medlemmer af Turnénetværket skal også fremover fremme den geografiske spredning af forestillingerne og sikre deres publikum et varieret og kvalitetspræget udbud af nyskabende og eksperimenterende turnéteater.

Nyt loft fra sæson 2016/17
Fra og med sæson 2016/17 vil der være et loft over, hvor mange forestillinger der kan optages i ordningen. Det er Turnénetværket og dets medlemmer, der udvælger de 20 forestillinger der maksimalt kan optages i ordningen. Der udvælges 18 forestillinger blandt de nominerede, og derudover bliver der mulighed for i løbet af sæsonen at optage yderligere to aktuelle forestillinger i ordningen.

Som noget nyt indføres der allerede fra sæson 2015/16 en årlig ansøgningsfrist for underskudsgaranti ved visning af Turnénetværkets forestillinger. Senest den 1. september 2016 skal Turnénetværkets medlemmer indsende ansøgninger vedrørende viste forestillinger til Kulturstyrelsen.

Projektstøtteudvalget vil desuden igangsætte en evaluering af Turnénetværket og Garantiordningen. Udvalget ønsker at evaluere de to ordninger ud fra en samlet betragtning af formålet med ordningerne, den konkrete anvendelse af ordningerne samt udvalgets erfaringer med ordningerne, herunder også det økonomiske forbrug på ordningerne.

Der vil senest den 1. august 2016 være vejledning og ansøgningsskema på www.kunst.dk.

Bo Hansen, konsulent i Kulturstyrelsen, bha@kulturstyrelsen.dk, 3374 4520.