Tilskudsordninger

Teaterforeningerne har en række forskellige muligheder for at søge finansiel støtte til visning af teaterforestillinger.

Her på siderne kan du orientere dig om fire af disse kunststøtteordninger:

• Formidlingsordningen
  • Garantiordningen
  • Refusionsordningen
  • Turnenetværket

Formidlingsordningen (Billetkøbsordningen)
Tilskud under formidlingsordningen - også kendt som billetkøbsordningen - skal anvendes til nedsættelse af billetpriserne. Formidlingsordningen benyttes af arrangører f.eks. teaterforeningeri forbindelse med køb af godkendte turnéteaterforestillinger.
Læs mere om Formidlingsordningen.

Garantiordningen
Underskudsdækning ved køb af udvalgte teaterforestillinger. Garantiordningen bruges af arrangører af godkendte turnéforestillinger.
Læs mere om Garantiordningen.

Turnénetværket

Turnénetværket består af medlemmer fra teaterforeningerne, egnsteatre samt kulturhuse. Hver sæson udvælges et antal godkendte forestillinger til turne i Turnénetværket for voksenteater. For at kunne udnytte ordningen kræves det, at man er medlem af Turnénetværket. Læs mere om Turnénetværket.

Refusionsordningen
Læs om Refusionsordningen.

Hvem er automatisk godkendt?
For teatre, der modtager støtte i henhold til Lov om scenekunst, gælder, at deres produktioner automatisk er godkendt til formidlingstilskud. Det drejer sig om:

• Det Kongelige Teater
• Landsdelsscenerne og teatrene i Det Københavnske

Teatersamarbejde,herunder Folketeatret

• Egnsteatre
• Små Storbyteatre

Produktioner, der har modtaget projektstøtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, er ligeledes godkendt.
Det samme gælder forestillinger, der er godkendt af Refusionsudvalget samt forestillinger optaget i Garantiordningen, så længe refusions- eller garantiperioden løber.

OBS!
Forestillinger godkendt under Formidlingsordningen er ikke automatisk godkendt til Refusionsordningen, da det kræver en særskilt godkendelse fra Refusionsudvalget.

Forestillinger, der ikke har modtaget projektstøtte fra Kulturstyrelsen, skal godkendes af Scenekunstudvalget for at en arrangør kan søge om formidlingstilskud.

Download dokumenter

Værd at vide

Danmarks Teaterforeninger er en upolitisk organisation for teaterforeninger samt andre teaterformidlere og arrangører af turnéteater. Danmarks Teaterforeninger har 67 medlemsforeninger, der med et årligt publikumstal på ca. 250.000 er afgørende for formidlingen af kvalitetsteater uden for de store byer. Det er den enkelte teaterforenings primære formål at arrangere lokale opførelser af professionelt teater for alle aldersgrupper, mens Danmarks Teaterforeninger varetager teaterforeningernes fælles interesser og bistår dem på en række områder.